Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia

Trzy Oznaki Pracy, która nie daje szczęścia

Jednym zdaniem

Książka o tym jak ważne jest zrozumienie kim są, co czują i co motywuje ludzi oraz jak świadomi tychże spraw kierownicy potrafią czynić cuda w organizacjach. Forma u Lencioniego klasyczna a więc nieco hollywoodzkie opowiadanie z morałem.

Brian jest menadżerem w średnim wieku. Doprowadził do rynkowego sukcesu firmę JMJ Sports, gdzie na przekór rynkowemu trendowi, starał się wpłynąć na zadowolenie swoich pracowników z wykonywanych obowiązków. Liczy się dla niego osobiste podejście ludzi do produktów, które wytwarzają, radość z pracy, duma i ciepłe, szczere podejście do klienta. Będąc na szczycie okazuje się, że firmę zamierza wykupić niekwestionowany potentat – Nike. Nowy nabywca płaci wprawdzie okrągłą sumkę za wykup, ale nie jest w stanie kontynuować podejścia Briana do zarządzania.

Tymczasem bohater w nadziei, że JMJ będzie się krecić bez niego przechodzi na emeryturę. Nie zdąży się jednak zasiedzieć, bo – jak na wytrawnego kierownika przystało – wkrótce nie będzie w stanie usiedzieć bez możliwości rozwiązywania problemów biznesowych.

Wizyta w lokalnej pizzerii stanowi dla niego olśnienie. Oto pracownicy przygotowujący i serwujący pizzę zdają się być anemicznymi zombie, którzy snują się po lokalu, szczędzą klientowi jakiejkolwiek formy kontaktu i notorycznie zapominają o sałatkach. Brian postanawia wykupić część biznesu i umawia się z właścicielem na dorywczą pracę w charakterze dyrektora pizzerii.

Patrick Lencioni w „Trzech Oznakach…” wyróżnia trzy główne powody niezadowolenia ludzi z wykonywanej pracy. To anonimowość – kiedy nie mamy osobistych, bliskich relacji z otoczeniem, brak poczucia doniosłości – kiedy nie wiemy na czyje życie mamy wpływ oprócz siebie samych, oraz niemierzalność – kiedy nie potrafimy sami określić, czy osiągamy sukces czy nie bo nie mamy własnych osobistych metryk, które mogą nam o tym powiedzieć.

Co ważne, autor wyraźnie obarcza misją kierowników współczesnych organizacji. Ta rola niewątpliwie społecznie odpowiedzialna narzuca nam wiele obowiązków. Jeśli menadżerowie nie będą starać się pomagać pracownikom w uzyskaniu odpowiedzi na trzy podstawowe pytania a więc nie będą starali się poznać swych pracowników, pomóc określić na kogo życie ma wpływ ich praca oraz co mogą mierzyć by upewnić się, że zmierzają do celu – być może tacy kierownicy nie powinni pełnić swojej funkcji ? Mocne i w tonie coraz szerzej popularyzowanej „służebnej” roli kierownika w XXI wieku a przy okazji ciekawa lekcja wstępna do empatii.

Autor : Patrick Lencioni
Tytuł oryginału : Three signs of a miserable job
Objętość : 264 strony

Sharing is caring! Lubisz to? Daj szansę innym :)
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn2Share on Google+0

Więcej na ten temat